Monday, February 04, 2013

Plankapalooza

För ganska precis två år sen överansträngde jag mig på ett träningspass och kunde sen inte träna alls på två månader. Den senaste veckan har jag fått tillbaka samma känningar i ljumsken och det har varit jobbigt att springa (vilket har gjort att jag inte har sprungit så långt som jag velat). Jag börjar undra om det kanske är för långa pass på löpbandet som orsakar det? För jag är ju inte otränad rent generellt (även om jag inte är nån elitlöpare heller) och jag har ju sprungit längre än 8 km, men utomhus. Jag kanske måste köra lite kortare pass och mer intervaller ett tag till, och spara långpassen tills det blir lite varmare ute? Idag blev det bara 1 km på bandet och 20 minuter på crosstrainern - aldrig lika kul som att springa :( Det enda jag gjort rätt idag (känns det som) är mina 10 plankminuter. Yes, 10 minuter. Idag. Inte i en planka, den längsta var 105 sekunder, men ändå. Satte nytt plank-pb häromdagen också, 150 sekunder i en planka. Yay me!

I morse åt jag kakor till frukost. Bara för att jag kunde... (Jag åt frukost efter att jag lämnat E på dagis). Imorgon börjar min detox, så idag har jag laddat kylen med broccoli o paprika o lite annat smått o gott. De närmaste dagarna pratar med mig på egen risk, jag ser huvudvärk och bristande tålamod i min kristallkula för de närmaste 4-5 dagarna, sen blir det förhoppningsvis bättre. Jag tänker äta mycket (dvs lagom, ingen svältkost) men rätt. Det braiga med grönsaker är ju att man kan äta MASSOR utan att få i sig typ en enda kalori, så det är ingen risk att jag tänker gå hungrig. Det är lite blandade känslor - ser inte fram emot själva detoxen, men däremot tiden efteråt. Fast jag hade visst missat att jag bokat lunch på italiensk restaurang med en jobbarkompis på torsdag, så då blir det fusk-lunch... Men förutom det så kör jag den här veckan o nästa, under förutsättning att jag inte svimmar av det. Som det ser ut nu så avslutar jag med födelsedagsfirande hos mamma om knappt tv å veckor. Wish me luck! Om inte annat så får jag väl tänka på och se fram emot min bokade middag på Jensens den 23e, med A och två vänner.

Nu ska jag kolla lite Vänner och dricka min sista kopp te på ett tag (det blir bara vatten under detoxen). Efter en helg full av kalas behöver jag lite lugn o ro ikväll. A jobbar och förhoppningsvis somnar även E relativt snart även om det inte låter så. S har sovit ett tag redan, man måste ju lägga sig tidigt om man ska orka vakna i tid för att väcka alla andra i familjen...

4 comments:

Josefine Azrang said...

Lycka till med detoxen och bra du lyssnar på kroppen. ..även om det är lockande att vilja köra på är det bättre att vänta lite så det inte blir bestående. .:) kram

P.s bra kört med plankan också:)

Martina said...

Grymt jobbat med plankan!!!

AnnieeG said...

Hur går det med löpningen och ljumsken?

Jess said...

so far, so good men det är lite peppar peppar på det hela...