Monday, March 25, 2013

Påskkyckling

Mina förväntade 10 minusgrader blev faktiskt till plusgrader innan jag behövde bestämma mig för vart jag skulle träna idag, så det blev utespring! Underbart väder och hyfsad ork i benen. Nu är det bara revbenen (eller vad det nu är) som är störiga, då det blir jobbigare att köra vagnen med den smärtan. Men jag sprang och sprang, inte snabbt men långt (halvlångt iaf). 5.7 km på 40 minuter inkl. 5 minuter uppvärmning, vilket i slutändan gav ca 5.2 på 35. Inte under halvtimmen, men helt okej efter omständigheterna. Och återigen så sprang jag nytt postskaderekord vad gäller att avklarad distans utan att gå (jag räknar inte de enstaka isfläckarna som inte gick att springa över),  ungefär 500 meter längre än förra gången men å andra sidan hade jag vagnen helt själv idag så det var ändå jobbigare än det låter. Sprang igenom ett flertal vattenpölar men kom hem snustorr om fötterna - gore tex is the sh*t!

Har ägnat en inte helt oansenlig stund av kvällen åt att fundera över om det är dags för en löparklocka. Jag har ju min RunKeeper-app som gör allt jag ber den om (dvs. tar tid och mäter distans), och jag har ju musik i telefonen också. Det som gör att jag funderar är dels storleken på telefonen - den går inte ner i fickan på alla mina tights/jackor och jag är inte helt förtjust i att ha den på armen (även om jag har haft det i snart två år). Den andra grejen som gör att jag överväger är väderlek - telefonen mår inte så bra av att bli blöt, medan klockan jag kollar på är vattentät ner till 50 meter och så djupa är ju sällan vattenpölarna (för att inte säga aldrig). Men om jag ska köpa en klocka så behöver jag en liten musikspelare av någon sort också = dubbla utgifter. För springa utan musik går inte när jag springer själv och mitt mest frekventa sällskap bor ju i Eskilstuna... Så då måste jag kolla upp nån billig men bra liten mp3 eller liknande också. Eller se om det går att få liv i min gamla iPod som hakade upp sig på en och samma spellista? (Vilket förvisso var min träningslista, så det var ju inte hela världen...)

Nu är det nog dags att sova iaf. Imorgon ska jag ner på stan och se om jag får tag på nåt gult, lurvigt tyg - E vill absolut klä ut sig till kyckling på dagis påskfirande... Sen hur jag ska sy ihop det blir ett senare bekymmer. Ett par orangea strumpbyxor kanske också skulle vara på sin plats?

No comments: