Sunday, April 29, 2012

Bröllopshets

Min kusin ska gifta sig om drygt en månad och den ständiga frågan inför alla bröllop (utom möjligen E&M's förra året när jag hittade min underbara Noa Noa-klänning) är ju VAD SKA JAG HA PÅ MIG?! Frågan känns inte mindre aktuell för att datumet är knappt fyra veckor innan beräknat förlossningsdatum. För det känns hyfsat ovärt att köpa nåt dyrt som jag kommer kunna ha typ en gång och en titt i den nuvarande garderoben säger mig att inte mycket kommer att passa av det jag redan har... Jag har ett par rätt vida klänningar som jag tänkte prova, men jag har inte mycket till hopp. Dessutom är det som sagt en månad kvar till bröllopet och vem vet hur mycket magen hinner explodera på den månaden?!

BUT on the upside så insåg jag mitt i mitt funderande att jag kanske kan hinna köpa nån ny klänning efter förlossningen! Det är ju liksom ändå mitt i sommaren/början av den riktiga värmen (BF 28/6). Jag som har gått och våndats över att jag inte kan ha en enda av alla fina, fina klänningar som finns i butikerna just nu... Nu kan jag sluta med det! Har jag tur är de till och med på rea efter midsommar ;) Just i år behöver jag ju inte bry mig eller skämmas om jag måste köpa en storlek större än vanligt, det känns som en naturlig del av förloppet. Sommaren är räddad! Tror till och med att man kanske har rätt att unna sig en fin, fin klänning när man har klarat nåt sånt som en förlossning? Visst finns det en sån regel? Jag har ju bestämt mig för att inte köpa några nya löparskor i år fast jag är grymt sugen - jag älskar att köpa träningskläder/-utrustning, det gör träningen så mycket roligare! Hade jag råd så skulle jag säkert köpa nya skor ett par gånger om året men SÅ mycket springer jag ju trots allt inte ens när jag springer, så det vore väl att kasta pengarna i sjön när jag har ett par som jag köpte förra våren och som jag knappt har använt sen i höstas. Men en klänning... Jag längtar till efter förlossningen! (Fast jag är nog inte helt och hållet förankrad i det där med storleken, ser på nåt vis ändå mig själv framför mig i min pre-pregnancy storlek... Vilket ju så klart är målet, men kanske inte till Beach 2012?!)

Förutom det har jag ägnat kvällen åt att fundera lite över höstens träningsupplägg. Även här känner jag mig lite smått oförankrad i verkligheten och tror att mina normala pass på mellan 5-10 km inte kommer att vara något problem - klart de kommer när jag inte har sprungit på ett halvår! Vem tar ner mig på jorden? Jag har iaf bestämt mig för att promenera Vårruset i år, E har lovat att sitta snällt i vagnen. Ska anmäla mig till veckan, innan priset går upp. Jag kan helt enkelt inte hålla mig borta...

Hur som helst, klockan tickar mot midnatt och det är fullspäckat schema imorgon. Dessutom är det måndag och de har ju varit sådär bra på sistone, så det är väl lika bra att samla alla krafter som finns om jag ska överleva hela dagen.

3 comments:

www.mewertzaxelsson.blogspot.com. said...

Om du vill ta emot ett råd ifrån mig. Så sy om en gammal klänning, gör den vid och stor (gör en kjol och ha ett linne till, kanske)
Du växer mycket sista månaden.
Så kan du unna dig, någon ny klänning, efter förlossningen, istället.

Köp inga dyra träningskläder eller skor, när du redan har. Träna måttligt.

Ett råd till, tänk mer på barnet som kommer, som kanske behöver dig mycket några år.

Du skriver vem tar ner mig på jorden? Börja dagen med Jesus Kristus, läs i verklighetens bok, då får du kraft och styrka. Han älskar dig och du är bra precis som du är, men han vill ha din kärlek. Ses snart, Mita.

Jess said...

1: Jag vill inte förstöra de klänningar jag har genom att sy om dem.
2: Träning är bra även när man är gravid.
3: Att jag tränar betyder inte att jag inte hinner med mitt barn.

www.mewertzaxelsson.blogspot.com. said...

Tack!