Saturday, June 30, 2012

Sömn

Vaknade av mardrömmar vid 8.30 i morse och till råga på allt elände hade A redan klivit upp. Typiskt! Som tur var så kom han o la sig igen några minuter senare, innan jag hade hunnit kliva upp, så jag kunde somna om en liten stund. "En liten stund" blev fyra timmar. Just nu känns det som att mitt sömnbehov är ungefär lika stort som Es - 10-12 timmar per natt är helt normalt för tillfället! Inte optimalt för livet i övrigt. Ibland känner jag att dygnet skulle behöva ha en eller två timmar till för att passa min cykel - sova 10, vara vaken 15-16 vore perfekt! Som det är just nu skjuter jag hela tiden fram allt ca en timme per dygn, så om jag går o lägger mig 23 en kväll så är jag trött vid midnatt nästa och runt 1 natten efter det. Inte så perfekt. Kanske skulle försöka sova mindre? Men å andra sidan har jag ju en av tidernas största kraftansträngningar framför mig inom en snar framtid, så jag behöver ju få all vila jag kan (det är iaf min ursäkt när jag inte orkar kliva upp på morgnarna!) Om jag fick välja så skulle jag hellre vara en sån där person som gladeligen kliver upp vid 8 eller 9 och tycker att det är sovmorgon, men tyvärr fick jag inte det karaktärsdraget. Och vem vet, snart kanske det automatiskt blir mindre sömn oavsett, så det är väl bara att passa på... Lillasyster Gustav som E pratar om att hon vill ha (hon har pratat om Lillasyster Gustav länge nu) kanske blir en sån där bebis som vaknar vid 5 och tycker att det är dags att kliva upp, vardag som helg? I så fall får vi helt enkelt vara tacksamma att E aldrig varit ett sådant barn och sen bita i det sura äpplet. Men fram tills dess vi vet något (t.ex. om det blir en lillasyster eller en Gustav eller hur bebisen sover om nätterna) så tar jag inte ut något i förskott, utan passar på att sova nu när E fortfarande är på semester och jag har chansen.

Undrar om man skulle ta o locka med A på bio ikväll eller imorrn? Går det något annat/bättre än Tigers film nuförtiden?

No comments: